Monday, November 21, 2011

Perlu Terusan Pintasan Jika Tidak Jadi Bina Jambatan Terbuka Selat Tebrau

Perlu Terusan Pintasan

Suasana Pantai Tanjung Putri berhampiran Tambak Johor yang suram dengan limpahan air selat yang terkepung agak kurang sesuai untuk aktiviti rekreasi malah tidak sesuai langsung bagi tujuan penternakan hasil laut. Apatah lagi jika kita mempertimbangkan lokasi Selat Tebrau sebagai salah satu habitat haiwan mamalia dugong yang paling jarang dijumpai di mukabumi kerana status hampir pupus.

Jika usaha pembinaan jambatan terbuka mengantikan tambak terus dilanda kebuntuan, dicadangkan agar pihak kerajaan untuk mempertimbangkan pembinaan sebuah terusan pintasan sebagai penyelesaian jangka pendek dan sederhana. Ciri-ciri struktur terusan adalah seperti berikut;

a- Permulaan pembukaan terusan bermula pada jarak anggaran setengah kilometer atau satu kilometer dari tambak sedia ada.

b- Pengakhiran terusan seeloknya berhampiran dengan pelabuhan Tanjung Pelepas.

c- Kelebaran dan kedalaman terusan hendaklah boleh menampung dua kapal kontena terbesar di dunia bergerak serentak dari dua hala berbeza.

Dengan kewujudan terusan pintasan tersebut diharapkan kualiti air Selat Terbau boleh dipulihkan sehingga tahap terbaik sesuai untuk populasi kehidupan haiwan dugong dan penternakan akuakultur.

Disatu sudut lain pula, pembinaan terusan pintasan tersebut membolehkan pembinaan penempatan perumahan eksklusif menghadap terusan , merangsang pembinaan marina untuk semua kapal persiaran di kawasan selat dan penjimatan besar disegi membina tambah jalan baru hanya perlu ditambah penambakan tanah. Malah laluan boleh ditambah kepada jalan 12,16, malah 24 lorong sekali pun dengan kos amat rendah berbanding dengan kos membina jambatan standard.

Nukilan - Ramzam Muda, Rawai,Marang.

Maklumat Peribadi;

Nama : Mohd. Zamri B. Muda
Alamat : 1727, Padang Pak Wan,
Jalan Rawai Pasir Tinggi,
Bukit Payung,
21400 Marang , Terengganu
No i.c : 740102-11-6391
website - www.ramzamuda.blogspot.com

No comments:

Post a Comment