Saturday, May 28, 2011

Sampah sebagai sumber

Sampah sumber

Saudara pengarang,

Perkara : Sampah Adalah Sumber Kekayaan

Melihatkan timbunan sampah membusuk di depan mata kita sendiri dengan deria bau begitu meloyakan sekali. Apatah lagi dengan ribuan ekor ulat berengga berpesta makan dan jutaan lagi serangga terbang berupa lalat,agas dan langau juga bertumpu di tempat yang sama dan kemudiaannya menjadi makanan percuma kepada burung-burung yang layang-melayang bebas di angkasa.

Jenis-jenis sampah adalah berbagai daripada kereta buruk, pecahan binaan rumah, sisa makanan, perkakas letrik rosak, sisa daunan, bahan kaca, aneka jenis logam dan plastik.

Kebanyakan dari kita mencemik dan meremehkan peranan sampah walhal ia merupakan sumber yang boleh diguna semula, malah menjadi rezeki kekayaan kepada mereka yang rajin berusaha.

Bahan sisa logam, kertas, plastik dan kaca boleh diguna semula oleh industri kilang. Manakala sisa makanan dan daunan boleh dijadikan baja kompos yang berharga tinggi di pasaran.

Pecahan batu rumah boleh diguna semula sebagai pemenuh ruang kawasan pembinaan rumah baru. Sisa berkayu pula boleh menjadi bahan bakar kepada janakuasa biomass. Jika kita mengabungkan semua sumber sisa kelapa sawit, penanaman padi, getah dan sisa kayu perabut barangkali mampu untuk menjana separuh dari jumlah tenaga elektrik negara.


Oleh : Mohd Zamri Muda, Desa Rawai , Marang.

Alamat : Lot 1727 , Kampung Rawai, Bukit Payong, 21400 Marang , Terengganu.

No i/c : 740102-11-6391


No comments:

Post a Comment