Saturday, May 28, 2011

Pantau dna babi dan alkohol dalam makanan

Pantau dna babi

Saudara pengarang,

Keperluan Analisis DNA Babi dan Alkohol Secara Berkala

Menerima beberapa kali e-mel berantai berkenaan makanan seharian yang tidak halal memang menyakitkan hati walhal majoriti makanan tersebut sudahpun berpuluh tahun mempunyai cop halal daripada Jakim. Apa yang amat menyedihkan sekali apakah cop halal tersebut hanyalah kelulusan sekali pakai yang bermaksud sekali sahaja ujian halal dibuat maka mendapat kelulusan untuk digunapakai puluhan tahun kemudian tanpa semakan atau pemantauan semula untuk tempoh tertentu.

Keperluan ujian pengesahan halal kini bukan lagi menjadi proses yang rumit kerana sudah ada teknologi terkini pengesanan DNA babi dan alkohol yang lebih mudah dan amat jitu.

Ujian pengesahan halal disaran dijalankan setiap 3 atau 4 kali setahun manakala laporan lengkap senarai makanan lulus atau tidak, diterbitkan dalam bentuk buku kecil dan di laman web.

Kita sudah terlampau penat dengan momokan isu halal haram makanan ini seolah-olah tiada kesudahan, pihak kerajaan harus segera mengambil proaktif dan tepat untuk menangani isu halal ini pada hal pada ketika yang sama mewawarkan mahu menjadikan Malaysia pusat makanan halal sedunia.

Oleh : Mohd Zamri Muda, Desa Rawai , Marang.

Alamat : Lot 1727 , Kampung Rawai, Bukit Payong, 21400 Marang , Terengganu.

No i/c : 740102-11-6391

No tel :019 902 50 15

e-mel : ramzamuda@gmail/yahoo.com

Laman web: ramzamuda.blogspot.com

No comments:

Post a Comment